Még ki sem hevertük a PLACCC fesztiválos élményeket, de máris egy újabb hatalmas programhullám közeledik: október 5. és 14. közt rendezi meg a Budapesti Fesztiválközpont a Budapesti Őszi Fesztivál utódját, a Cafe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivált. Building mapping, slam poetry, esetleg manga opera… ehhez hasonló fogalmak borzolják fel a 21. századi újító szellemű művészeti kezdeményezések felé nyitni tudó közönség kedélyeit.
A megnyitóra október 5-én kerül sor, ekkor nyit a cafe budapEST BÁR az Erzsébet téren, ami a fesztivál ideje alatt minden nap étteremként és kávézóként funkcionál majd, illetve mini performanszoknak ad helyet. A bár mellett pedig szabadtéri fémszobor-kiállítás nyílik Acélszobor sétány néven, ahol a KASZ (Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion) művészeinek alkotásait lehet megtekinteni.
Az idei történésekben a közös nevező az elektronika és a vizualitás. A látvány rögtön a nyitóeseményen, október 6-án este főszerepet kap: a Paint Up! Visualpower virtuális épületfestő verseny döntőjén a Műcsarnok 1000 négyzetméteres homlokzatára vetített „épületmozgató” animációkban gyönyörködhetünk. Az úgynevezett architekturális vetítés az egyik legfiatalabb street art művészeti ág, mely a 2D-s és 3D-s technológia, illetve a hatalmas fényerejű projektorok előnyeit kihasználva „kelti életre” az épületeket. Külön dicséretes, hogy az ezt népszerűsítő első versenyt hazánkban rendezték meg 2010-ben: akkor a Magyar Nemzeti Galéria, tavaly pedig a Magyar Tudományos Akadémia épülete volt a „vetítővászon”.
A versenybe a nézők is beleszólhatnak, hiszen az SMS-ben leadott szavazatok alapján választanak három közönségdíjast, és a szerencsések alkalomhoz illő ünnepi animációi fogják díszíteni a Gerbeaud Ház homlokzatát a Vörösmarty téren megrendezett hagyományos karácsonyi vásár idején.
A verseny pontos menetrendjéről itt tájékozódhattok. A program ingyenes, de akkor sem kell lemondani az élményről, ha nem tudtok személyesen ott lenni, hiszen a Koncertblog élőben közvetíti az eseményt.
A nagydózisú vizualitás után október 7-én (vasárnap) a középkori dalnokok modern reinkarnációi várják az érdeklődőket elképesztő rímekkel az I. Országos Slam Poetry Bajnokság döntőjén, a Trafóban. A slam poetry, a modern városi költészet, vagyis az érzékeny társadalmi témákat boncolgató kortárs versek, az előadóművészi vénát megkövetelő stand up és a hadaró, ritmusérzéket próbára tevő rap egyedülálló egyvelege az Egyesült Államokban már komoly tradíciókkal rendelkezik (a 80-as évek óta él a köztudatban), és a stand up comedy mellett ez az underground műfaj egyre nagyobb elismertségnek örvend Magyarországon is.
2006 óta vannak Budapest Slam találkozók, az SPB, azaz a Slam Poetry Budapest havi rendszerességgel szervez klubesteket, a slam poetry-t is felvonultató Red Bull Pilvaker rendezvényről pedig mi is írtunk, ám ez az első igazán komoly hazai megmérettetés. A szakmai zsűrin kívül a közönség is aktív résztvevője lesz az eseményeknek, hiszen a slam poetry esszenciáját a nézői reakciók és értékelések adják, így gyakorlatilag megszűnik a távolság művész és néző közt. A zsűri tagjai (a közönségen kívül) Matits István és Petrányi Zsolt, a moderátorok: Mavrák Katalin (Hugee), az SPB elnöke, illetve Németh Péter alelnök. A bajnok decemberben Belgiumban, Antwerpenben mutatkozhat be az European Poetry & Slam Network eseményen.
A Trafós döntőre 1200 forint ellenében juthattok be, de a helyezetteket a Slammer Solo keretein belül három estén ingyen is meghallgathatjátok: október 10-én a Ráday utcai Púder Bárszínházban, október 12-én a Kazinczy utcai Mika Tivadar Mulatóban, október 14-én pedig a Móricz Zsigmond körtérhez közeli Szatyor Bárban.
Ami az élőszereplős kortárs performanszokat illeti, a színpad, mint művészeti platform nyújtja a legösszetettebb audiovizuális élményt. A fesztiválon természetesen ilyen érzékszerveket ostromló ingerekből sem lesz hiány: ennek ékes példája a War Sum Up manga opera, a dán Hotel Pro Forma és a Lett Nemzeti Opera közös munkája. A jelképrendszerekre épülő japán nó színház hagyományait és a manga (a japán kultúra ősi elbeszélő módja, a képes beszéd) jellegzetes jegyeit összeolvasztó produkció kulcsszava a háború. A hadviselés három állandó szereplőjét, a Harcost, a Kémet és a Zsoldost középpontba állító cselekményt különleges színpadi eszköztár egészíti ki fényfestéssel és a modern és a tradicionális határmezsgyéjén egyensúlyozó dallamokkal.
Az előadást a Nemzeti Színház Nagyszínpadán láthatjátok október 10-én, 7 órától. A jegyárak 2000-5500 forint közt mozognak.
A kortárs tánc ausztrál nagykövete, a Gideon Obarzanek által 1995-ben alapított Chunky Move társulat is fellép Glow, azaz Izzás című előadásával. Az ausztrál tánccsoport színpadképének szerves részét képezik a legfejlettebb 21. századi technológiák, ebben a produkcióban például az interaktív videotechnika. A modern szoftverek a táncosok minden mozdulatára reagálnak, így a vetített fények játéka minden előadás során más. A téma: a modern lét szépségei, illetve hátulütői, amiket a művészek szatirikus humorral, erőszakkal, képregényszerű karakterekkel, popkulturális utalásokkal és természetesen profi táncmozdulatokkal érzékeltetnek.
A helyszín a Trafó, ahol négy időpontban, október 13-án és 14-én nézhetitek meg a fél órás előadást, mindkét nap 8-kor, illetve fél 10-kor. A jegy 1800 forint.
Egy valamirevaló fesztiválról az igényes könnyűzene sem hiányozhat, és a koncertek szerelmeseinek nem is kell csalódniuk: igazi világsztárok kápráztatnak el a legmodernebb dallamokkal. Az október 6-án fellépő skót elektro-akusztikus dzsesszbanda, a Hidden Orchestra például organikus hangmintákat és kamarazenekari jegyeket olvaszt össze. Ennek eredménye egy rendkívüli atmoszférateremtésre képes műfajkeverék, amelyben a jazz, a rock, a hip-hop, a drum ’n’ bass és a komolyzene egyaránt tetten érhető.
A koncert helyszíne az A38, a jegy elővételben 2500, a helyszínen 3000 forint.
Egy fokkal „könnyebb” muzsikát szolgáltat a kortárs hiphop egyik legigényesebb formációja, a Blu & Exile. Blu, vagyis Johnson Barnes egy rendkívül termékeny amerikai hiphop előadó, akit a nyugati parti gengszerrap egyik újítójaként tartanak számon. Exile, azaz Aleksander Manfredi pedig a dallamokért felelős producer: kollaborációjuk elsőszülöttje, a 2007-es Below The Heavens hatalmas sikert aratott mind a közönség, mind a kritikusok körében, ami nagyban köszönhető a hiphop szcénában megszokottnak számító keménységet teljesen nélkülöző, érzelemgazdag, nosztalgikus dalszövegeknek, és a különleges hangmintáknak. Október 8-án a Give Me My Flowers While I Can Still Smell Them című második albumukat mutatják be az Akvárium Klubban, a Monday Sessions programsorozat részeként.
A jegy elővételben 1000, a helyszínen pedig 1200 forint.
Természetesen a magyar előadókat sem kell nélkülözni, az október 5-én és 6-án megrendezett Jazzmaratonon például Harcsa Veronika, Váczi Eszter és a Quartet és a Szakcsi Trió is fellép, méghozzá a Budapest Jazz Clubban. Október 13-án pedig Micheller Myrtill és Pintér Béla közös produkcióját, a Voice & Guitar-t hallgathatjátok meg a Téli Kertemben.
A fesztivál főhadiszállásán, a cafe budapEST BÁRban pedig a hazai elektronika feltörekvő fenegyerekei, például Dublic, Ludmilla és Wondawulf mutatkoznak be.
Az összes programot megemlíteni szinte lehetetlen vállalkozás, de érdemes belekukkantani a programfüzetbe, hiszen a felsoroltakon kívül még rengeteg kulturális csemegére bukkanhattok.
szexi ribizli