Tavaly már temettük az ARC-ot, ám idén főnixmadárként született ujjá hamvaiból a Geszti Péter nevével fémjelzett plakátkiállítás. Immár 12. alkalommal érdemes elbandukolni az Ötvenhatosok Terére, mely szeptember 6. és 23. közt a mostanság veszélyeztetett fajnak számító szólásszabadság kis szigetévé változik- legalábbis elméletben! Tehát attól függetlenül, hogy tetszenek-e a plakátok, vagy sem- véleménynyilvánításra fel!
Ellentmondások közt vergődve sétálgattam a plakáttengerben: már az idei úgynevezett 'ernyőtéma' (’Jó kedvvel, bőséggel…’) is disszonáns érzéseket keltett bennem, ismerve a gazdasági kontextust és az általános magyar mentalitást (=pesszimizmust), és ez csak fokozódott a válogatott művek láttán. Az alkotók ismét rendkívüli érzékkel és kreativitással, valamint a vizuális kultúra nyújtotta indirekt ingerlési módszerekkel figurázták ki az aktuális magyar valóság visszásságait, de elég morbid olyan jelenségeken heherészni, amiket egyébként a saját károdon tapasztalsz meg a „való világban”. Ám végülis a pesszimizmus elleni harc esszenciáját épp az adja, hogy őszintén arcon tudjuk röhögni saját magunkat.
Szóval furcsán keserédes hangulatba hozott a kiállítás, amit még tovább generált egy hiteles forrásból származó hír, miszerint a rendezvény egyetlen közterületi támogatójának, a Mahir Cityposternek a vezetői azzal fenyegetőztek, hogy ha nem távolítják el azonnal az egyik plakátot, akkor bizony megvonják a támogatást. Kőkemény, ám avatatlan szemek számára láthatatlan cenzúra a szólásszabadság egy publikus, népszerű platformján. A konzekvenciákat vonja le mindenki saját maga...
De félre a pesszimizmussal! Születtek ám olyan alkotások, amik garantáltan ámulatba ejtenek kidolgozottságukkal, illetve a belőlük áradó iróniával. Ilyen például Bozsik László Angry Birds-ös agymenése, ami már egy éve is méteres hullámokat borzolt a hazai közösségi oldalak állóvizén, vagy a BKV mocskára és lassúságára alternatívát kínáló Első Pesti Közlekedési Tyúk (EPKTY) fantazmagória.
Egyes alkotások a dizájnnal, illetve színhasználattal, és a formai leleményességgel hódítanak, de a társadalmi üzenet azért ezek esetében sem szorul háttérbe.
Végül pedig a zsűri által legjobbnak ítélt, fődíjas alkotás, amely első pillantásra egy mesekönyvből származó idilli illusztrációnak tűnhet, pedig amúgy ebbe a képbe van sűrítve az ország összes sajgó sebe, munkanélküliséggel, bürokráciával, a MALÉV hullájával és közlekedési dugókkal.
A fő tematikán kívül az ELMŰ-Émász 'Magyar spiritusz' címszó alatt is válogatott képeket, illetve a Felvonulási teres eseményekkel párhuzamosan a szintén ingyenesen látogatható 5. Gyerek ARC is megrendezésre kerül a Millenáris Parkban, szeptember 4. és 30. között. A téma: 'Varázsrajz a jövőről'.
Említést tennénk még az ARC Kft. körvonalazódó új terveiről, melyről Bakos Gábor, az egyik alapító nyilatkozott a HG-nek. A projekt alappillére az augmented reality, vagyis a modern kütyük és alkalmazások, például az okostelefonok, a Google Earth, és a 3D-s kép- és objektumalkotási technológiák által létrehozott, élethű illúziókkal teli virtuális valóság. Egy olyan alternatívája a materializált világnak, ez esetben Budapestnek, amit eddig maximum csak filmekben láthattunk.
Ötletekben és fantáziában szerencsére nincs hiány, izgatottan várjuk a fejleményeket!
A cikkhez szubjektív szempontok alapján felhasznált plakátok paraméterei:
Székely Petra- Miért is lenne jó kedvünk? (a 12. ARC fődíjasa)
Chasar Norbert- Mese (a 12. ARC 3. helyezettje)
Krnács Ágota- Change background picture
Németh Dániel- Alternatív közlekedés
Takáts Zoltán, skitz+dave- szmajli
szexi ribizli