'...de mostanában történt valami, ami durvábban nyitotta fel a szemünket, és több színt látunk tőle a zenében, mint az LSD-től (amit nyilván sosem fogyasztottunk – de tényleg)!'
Kezdjük ott, hogy hosszú, száműzetésben töltött éveink alatt egyáltalán nem szerettük az elektronikus zenét, maximum a rave korai időszakában éreztük úgy, hogy ezzel működnek majd a jövő csillogó űrhajói, de aztán valahogy elmúlt az egész, és egészen a legutóbbi időkig tényleg úgy gondoltuk, hogy akkor tesszük jól, ha lehetőség szerint nagyvonalúan fanyalgunk, ha szóba kerül a ’tuci-tuci’ – ilyenkor a Beatles-el, meg a Guns N’ Roses-al hozakodtunk elő, és azt mondtuk, hogy a bugyi levarázsolásához nekünk elég a November Rain is.
De mostanában történt valami, ami durvábban nyitotta fel a szemünket, és több színt látunk tőle a zenében, mint az LSD-től (amit nyilván sosem fogyasztottunk – de tényleg)!
Pár hónappal ezelőtt tehát egészen véletlenül rátaláltunk az ország talán legtehetségesebb zenecsinálójára, aki tudtán kívül szelíden kézen fogott minket, és visszavezetett arra a helyre, amit mi csak úgy hívünk, hogy az elektronikus zene Smaragdpalotája; itt baromijól érezzük magunkat, azóta gyakorlatilag ott lakunk, és csak cigiért járunk ki a valóságba.
A ’KurioUSs’ álnéven alkotó Dózsa Tamást már megemlítettük az első Soerii&Poolek-et méltató írásunkban, de a fentiek miatt úgy éreztük, hogy ez a velünk egyívású digitális hangszobrász nem csupán megérdemli, hogy foglalkozzunk vele, de szinte mi éreznénk rosszul magunkat, ha nem mondanánk el, mennyire megszerettük, azt amit csinál.
KurioUSs-al kapcsolatban szerintünk az a nagy áttörés, hogy végre van egy mixmester, aki először is végtelenül szerényen, saját személyét nem az arcunkba tolva, tisztelettel közelíti meg a ’szakmát’, másrészt kurvajó dolgokat mível. Több kollégájától eltérően nem erőszakolja meg a feldolgozni kívánt műveket, hanem udvariasan vacsorára viszi őket, kinyitja előttük az ajtót, valószínűleg megdicséri frizurájukat, elejt néhány finom bókot az ízléses öltözékükről, aztán előbb-utóbb (jedi kardok fényénél ?) hozzájuk adja a ’sajátot’, így a pár hónap múlva megszülető szerelemgyerekek génállománya apjuk és anyjuk legjobb bítjeit öröklik.
Dózsa úr udvarlási rituáléja persze mit sem érne, ha Ő maga nem valamiféle istenáldotta tehetséggel bírna. Mi nem igazán értjük, hogy hogyan és mit varázsolnak a dj-k a pultjaik mögött abban a gomberdőben, de azt azért megérezzük, ha valakiben ott van az a plusz, ami egészen egyszerűen elengedhetetlen egy műremek elkészítéséhez. Ez a plusz pedig a(z) (nem feltétlenül kizárólag zenei) intelligencia. Ez a fajta eszesség jobban érződik KurioUSs – és most a legnagyobb lelki nyugalommal használjuk a következő szót: - művészetében, mint a nőszag egy lánykoleszban.
Ahogy éjszakáról-éjszakára órákon át hallgatjuk a jobbnál-jobb mixeit, komolyan kezdjük úgy érezni, hogy ez a zenetranszformálás nem is olyan nehéz, max annyiban különbözik a szobrászattól, hogy nem elég a felesleget levésni, de oda is kell tenni valamit az apaianyaiból. Ez a valami a legtöbbeknél néhány poti eltekerését jelenti, KurioUSs-nál viszont erős a gyanúnk, hogy ezt a valamit inkább léleknek kell neveznünk. Szóval könnyű ez… márha valaki zseni, és van mit odatennie…
A 2008-ban bolygókörüli pályára állt KurioUSs első nagy zsákolása az volt, amikor véghezvitte a lehetetlennek tetsző feladatot, és a képzelet határain túlra pörgette Soerii&Poolek amúgy is a végtelenben tartózkodó bulihimnuszát, az Elton John-t. Ha hihetünk a NASA jelentéseinek, ettől - és a Tanga két méretben való fazonigazításától - több, invázióra készülő vogon anyahajó csinált hátraarcot a Naprendszerben, miközben fellendült a XXI. század elejére foglalt időutazások száma is.
Ami ez után következett, azt csak különleges agyi implantátumokkal kisegítve tudnám visszaadni. A Supernem ’Hova Megy, Ki’ Dózsa-féle átiratának hatása alatt több lélekvándorlásban volt részem, mint a legtöbb Buddhának, a szintén Takács ’Jappán’ Zoltán által utósimogatott Odett ’Miért kell komolyan’ feldolgozással pedig meg lehetett volna akadályozni az elmúlt száz év minden komolyabb fegyveres konfliktusát.
A sikeres rajtaütések nyomán kialakult tér-idő szakadás következményeként KurioUSs két, saját testéből növesztett ’Kontakt’ és ’Hero’ című szerzeménye már az ausztrál Bang The Beats Records szárnyai alól szőnyegbombázzák az aussie halló -, és általában a Föld közeli féregjáratokat.
Úgy tudjuk, hogy több interplanetáris civilizáció dőlt romba a hírtől, hogy KurioUSs lemondta az ottani aktuális munkáit (egy hangrezgéseken alapuló birodalom felemelését), de jó oka volt rá, ugyanis producerként csúcsra járatta a minden tekintetben az egyik legfrissebb hazai formációnak számító BermudA zenekari nyitányát, a Monte Carlo-t, de jó multiskillesként közben odatette magát a We Are Rockstars, az Uzipov, és a ColorStar jobb számai után-mögé-elé is.
Halvány gőzünk sincs arról, hogy mi lesz ennek a vége, de ha Dózsa Té továbbra is ebben a tempóban repeszti az univerzum aranykupoláját (márpedig Nostradamus minden jóslata erre mutat), akkor nemhogy zsinórban háromszor nyerünk foci VB-t, de még az is előfordulhat, hogy jövőre a Kékes lesz Európa legmagasabb pontja, KurioUSs pedig szobrot kap a Hősök-terén, mint az Európai Zenei Unió első elnöke.
Mi megszavaznánk, az biztos.
Akit nem győztünk meg, az olvasgasson egy kicsit KurioUSs fb oldalán, aztán kiránduljon picit a szerző hangfelhői között, majd vándorlása végén idetelepedhet mellénk a nagy tölgy alá lótuszüllésben elmélkedni arról, hogy házibuli idején hová is tegyük azt a zöld kanapét...
Dirty Joke
http://www.facebook.com/IROKEZ.magazin