Kapcsolat: irokezmagazin@gmail.com ∗ +36-70-340-6544 ∗ http://irokez-magazin.blog.hu/

Írokéz magazin ∗pop-kultúr-mentálmagazin∗

Kőváry Péter interjú – Élet a NEO Galaxison kívül

2012. március 12. - Írókéz magazin

Beszélgetésünk mai főhőse az a Kőváry Péter, akit legtöbben a hazai Neo nevű elektronikus popzenét élő(!) zenekarból ismerhetnek. Kevesebben tudják róla viszont, hogy mit csinált előtte (Ragdoll), hogy 2007-óta dj-zik, producerkedik.

Mesélt nekünk zenerajongásának kialakulásáról, első elektromos gitárjának kézbevételéről, első nagy arénás koncertjéről, arról mikor vált világpolgárrá, és európai gondolkodású emberré. Visszagondolova az elmúlt 10 év Neo-s időszakára csak pozitív érzések kavarognak benne. Hazai és külföldi sikerek, fotózások, interjúk, lemezkészítés, turnék, fesztiválok, nagyszínpad, több ezres tömeg...

Emellett szólókarrierjében is nagy előrelépés várható, ami 4-5 év kemény munkájának lesz/lehet a gyümölcse, akár Amerikában is!

 Mesélnél röviden magadról? Honnan jött a mai Kőváry Péter?

Békéscsabán születtem, és kb. 2000-ig ott is éltem. Gyerekkorom óta foglalkozom a popzenével, gyakorlatilag szinte minden stílust kipróbáltam az 50-es évek rhythm and bluesától, a metálon át az elektróig. Az öcsémmel (ex-Amber Smith, jelenleg The Trousers) 10 évig csináltunk egy rockbandát (Ragdoll), mielőtt a NEO-hoz csatlakoztam volna. A 90-es évek második felében kezdtem el elektronikus zenével foglalkozni, és ekkor kezdett el érdekelni a rock mellett (ami mindig örök szerelem marad) a tánczene, elsősorban a 70-es évek funk és disco zenéje is. Manapság elsősorban modern elektronikus tánczenét hallgatok, de ha kikapcsolódni szeretnék előveszem a régi funk lemezeket, és onnan merítek ihletet.

Megismerkedésed a zenével milyen környezetben történt?

Szüleim a 60-as, 70-es években voltak fiatalok, és szerencsére nagy zenerajongók a mai napig, így már kisgyerek koromban magamba szívtam a a 60-as, 70-es évek zenéjét. Három éves koromban már együtt énekeltem édesapám szalagos magnójával a Beatles, vagy a Rolling Stones slágereit. Ez a lenyomat örökre megmaradt, így a mai napig ezt az időszakát szeretem a legjobban a rock zenének.

A 3 legfontosabb állomásra, eseményre lennék kíváncsi az életedben, ami befolyásolt, alakított.

Ez nagyon nehéz kérdés, hiszen nap mint nap alakul az ember személyisége, és zenészként rengeteg hatás ér, ami folyamatosan befolyásol, alakít. Azt hiszem az egyik első komoly dolog általános iskola vége felé 7-8-os koromban történt, ami egy kb. 1 éves folyamatként írható inkább le. Ekkor kaptam meg életem első elektromos gitárját, ekkor voltam először hatalmas aréna koncerten (Deep Purple), és ekkor jelent meg itthon a Music Television. Ezek mind-mind megerősítették bennem, hogy zenész szeretnék lenni. A következő állomás amikor a 90-es évek második felében el kezdtem sokat járni külföldre (Svájc, Franciaország, Anglia stb.)az akkori zenekarommal, illetve mint turista, ekkor váltam világpolgárrá, és európai gondolkodású emberré. Az elektronikus zenei forradalom, és az internet térnyerése mindezt tovább érlelte bennem.  A 2000-es évek elején ismét gyökeresen megváltozott az életem, több mint 10 éve Budapesten (illetve most már Szentendrén) lakom, életem nagy részét immár a zenélésnek szentelem. De emellett megmaradt a polgári életem is. Sokan nem tudják, de én jogi egyetemet végeztem, és a mai napig dolgozom a zenélés mellett menedzser-jogászként.

Ha jól tudom 2003-2004 környékén csatlakoztál a Neo projekthez. Hogyan élted meg az eddigi közel 10 évet?

Nagyon jó emlékeim vannak, azt hiszem csak pozitív dolgokról tudok beszámolni. Ha visszagondolok az elmúlt 10 évre, emlékek özöne zúdul rám, turnék itthon és külföldön, lemez, klip készítés, interjúk, fotózások, stb.. Azt hiszem nagyon szerencsés vagyok, hogy megélhettem mindazt, amiről egy csomó zenész csak álmodik, hiszen a NEO-val gyakorlatilag megvolt minden, itthoni és külföldi siker egyaránt, nemzetközi színvonalú zene és vizualitás, fesztiválok, nagyszínpadok, többezres tömeg a koncerteken...

Mi az oka, hogy Mátyás, Enikő és Te is kipróbálja magát külön utakon? Reméljük nem untatok rá egymásra…

Szerintem 10 év együtt zenélés után ez egy természetes folyamat. Jómagam már 2007 óta dj-zek, producerkedek és remixelek. Az, hogy ez mára beért, és viszonylagos sikereket érek el, 4-5 éves kemény munka eredménye. Ettől függetlenül a NEO megy tovább a kitaposott úton.

Simán Kőváry. Mennyire jelent Neked mást ez a terep, mint a zenekar? Nem összehasonlításképp, inkább megvalósítás, kiélés szintjén érdekel

Minden szempontból más. Zeneileg, attitűdben, image-ben is különbözik. A NEO 2003 óta popzenekarként aposztrofálható, kialakult zenei stílussal, image-el, közönségbázissal. Dj/producerként az életem a folyamatos változásról, megújulásról, kísérletezésről szól. Teljesen más hozzáállást kíván a dolog, mint egy zenekar tagjának lenni. Nagyobb felelősség, viszont sokkal nagyobb szabadságot is jelent, hiszen egyik nap mondjuk egy electro buliban játszom az aktuális döngölést, következő nap a stúdiómban ülök, és diszkó zenei mintákkal kísérletezgetek, vagy karibi tánczenét írok. Jelenleg 3 teljesen különböző stílusú (electro, moombahton, house) amerikai kiadótól van felkérésem 3-4 számos EP készítésre.

 

Itt maximálisan Te vagy a főnök?

100 % -os mértékben, másként nem is csinálnám. Nyilván vannak hozzám közelálló emberek, akiknek a tanácsát elfogadom, meghallgatom, de leginkább a saját fejem után megyek.

Ha egy mosógépbe beledobnánk zenei irányzatokat, és beindítanánk a Kőváry programot, vajon milyen színű ruha jönne ki a végén?

Szivárvány. Eklektikus és sokszínű dolgot csinálok. Nem tudok sokáig egy stílus mellett leragadni, az untat. Mindig megtalálom az aktuális elektronikus zenei trendekben a nekem valót, hiszen ebben a műfajban az aktualitás az egyik legfontosabb dolog. A zenémben a legfontosabb összetevő mindig a diszkó és a funk, csak a végeredmény más mindig az adott hangulatomtól függően.

Mennyire vagy kísérletező típus? Vevő vagy minden fajta zenére?

Abszolút, a kísérletezés a lételemem. Mindenevő vagyok, a szélsőségeket azonban nem kedvelem.

Az érdekelne, hogy Kőváry Péter milyen koncertekre látogat el „mezei nézőként”? Van ilyenekre időd?

Régen rendszeresen jártam külföldre koncerteket látogatni, manapság ezt már nem engedi meg az időbeosztásom. Emlékszem, hogy volt olyan időszak, amikor néhány hét leforgása alatt Münchenbe, Prágába és Londonba is kiutaztam egy-egy zenekar miatt. Majdnem mindenkit láttam már akit szeretek. Így idén szerintem már csak a fesztiválok maradnak. Nagyon várom a Stone Roses-t a Szigeten.

Külföldi klubokban is fellépsz? Ha igen ott milyen a fogadtatásod? Másabb, mint itthon?

Minden ország más és más. Különbözik a zeni kultúra, a vérmérséklet, a hozzáállás. A NEO-val nagyon sokat jártunk külföldön, és mindig nagyon vártam az európai körutakat. Dj-ként még kevés felkérésem volt, de ez is alakulóban van, csak egyelőre nem kiabálnám el.

A legemlékezetesebb, legextrémebb helyszín-fellépés, ahol zenéltél? (zenekari vagy magán)

Berlint mindig nagyon szerettem, ott többször voltunk a NEO-val. Talán a lengyelországi Open Air fesztivál néhány éve, és a 2007-es planetáriumi lemezbemutatónk volt a legemlékezetesebb. Erről amúgy koncert dvd is készült.

Itthon hol és mikor láthatja a közönség leghamarabb a zenekart, és mikor Kőváry Pétert szólóban a DJ pult mögött?

A NEO-val március 14-én játszunk az A38 hajón, dj.ként pedig folyamatosan pörgök, legközelebb Szegeden március 15-én a Sing Singben, 17-én Budapesten az Instantban az Antropos szülinapi partiján játszom. A facebook oldalamon megtalálható minden dátum. ( https://www.facebook.com/Kovarymusic )

 

Mit ajánlsz, mit hallgasson a ma embere, és Te mit fogadsz be manapság a hallójárataidon?

Az igazat megvallva a mai popzene nincs különösebb hatással rám. Nem tudok említeni egyetlen olyan kiemelkedő mai zenekart, amelyiktől libabőrös lenne a hátam. Mint már korábban említettem, a dj-zés miatt elsősorban elektronikus tánczenét hallgatok, ami a mai bandák albumai közül legutóbb tetszett, az a Rapture, a Wombats és a Digitaism tavalyi lemezei. De legszívesebben manapság is inkább Stevie Wonder-t, Isaac Hayes-t, vagy Marvin Gaye-t hallgatok lazításképpen.

Lassan itt a fesztiválszezon. Lenyomjátok a zenekarral becsületesen?

Nagyon szeretjük, szóval természetesen igen. Én személy szerint várom türelmetlenül.

5 éves terv. Van ilyen a biológiai naptáradban?

5 éves nincs, de mint minden embernek, vannak terveim. Szeretnék idén még tovább lépni dj/producerként. Április elején jön ki egy új EP-m egy német kiadónál, majd május-júniusban újabb kettő. Tervezek egy videoklippet az egyikhez, amivel mind az európai/amerikai, mind a magyar klub szcénát betámadnánk a kiadóval, de erről most egyelőre többet nem mondanék. Dolgozom egy amerikai turnén, remélem az is összejön. Inkább rövidebb időszakokra tervezek, és azokat próbálom megvalósítani.

Szabad a pálya. Kőváry Péter üzenete az Írókéz magazinnak, és olvasóinak:

Nem vagyok egy nagy megfejtő típus, inkább a zenével mondom el a gondolataimat, érzéseimet. Személy szerint nagyon fontosnak tartom, hogy az embernek legyenek álmai,  de  emellett legyenek olyan kitűzött közvetlen céljai, amit hozzáigazít a lehetőségeihez, tehetségéhez. Nem szabad hiú ábrándokat kergetni, mert az könnyen önsajnálathoz vezet, ami megfertőzi a gondolkodásmódunkat. Nálam a folyamatos alkotás, munka, és tervezés ami mozgat és előrevisz. Mindemellett, mint művész a saját magam által kreált univerzumban élek, igyekszem maximálisan kizárni a mai kor lelket fertőző hatásait.

 Köszönjük a tartalmas válaszokat! További sok sikert kíván az Írókéz magazin!

http://www.facebook.com/IROKEZ.magazin

Four Fingers Franky

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://irokez-magazin.blog.hu/api/trackback/id/tr248355330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása